Kultur

Noha Aldandashi på Cafe Ambrosia.

Kafé-video gikk viralt: - Det er som en jungeltelegraf

Unge strømmer til Cafe Ambrosia i kjølvannet av en video på sosiale medier.

Publisert

En av dem som tar i bruk sosiale medier for å bestemme hvor hun skal ta sin neste lunsj, er Noha Aldandashi (23). Hun studerer byggingeniør i Bergen, og er nå på kaféen for å feire overstått eksamen.

– Jeg så en video av stedet på TikTok, og det så utrolig fint ut!

Aldandashi forteller at hun har funnet mange steder hun vil besøke på denne måten.

– Jeg og ei venninne har laget en liste over steder vi har lyst til å besøke, som vi har funnet via google og på sosiale medier. Denne gangen dro vi hit!

Videoen som dokumenterer et besøk fra Cafe Ambrosia ble laget og publisert av influenser Paal Friele Grung, og har nå blitt sett flere hundre tusen ganger på tvers av Instagram og TikTok.

Flere kunder

Anette Sunde, som driver kafeen sammen med samboeren sin, forteller at de i etterkant av den virale videoen har fått ekstra mye oppmerksomhet. 

Anette Sunde har vært med å drive Cafe Ambrosia i seks år.

– Hvilke virkninger har videoen hatt for dere?

– Det er ekstreme antall som har sett videoen på enten Instagram eller TikTok, så det har kommet veldig mange nye, unge folk på besøk, forklarer hun.

Sunde skjønte tidlig at videoen ville føre til ekstra besøkende, og tok derfor ekstra forhåndsregler.

– Vi måtte bake ekstra mye, man må være forberedt på alt og klar over effekten det kan ha. Men det er kjempegøy, sier hun.

På Cafe Ambrosia kan du ta med kaffekoppen fra det rosa bygget og inn i den gule trikken.

Videoen ble publisert for flere uker siden, men fortsatt strømmer det til nye kunder med mobiltelefoner i hendene.

– Det har blitt litt som en jungeltelegraf. Folk snakker med hverandre og sprer ordet, forteller kafé-eieren.

Deler opplevelser

Influenser, podkaster og gründer, Paal Friele Grung, er mannen bak den populære videoen fra kaféen.

Grung legger ut videoer fra både kafé- og restaurantbesøk jevnlig, og forteller at det kan være flere grunner til at folk lar seg påvirke.

– Videoene og opplevelsene er personlige. Og jeg tror jeg viser en opplevelse de som ser videoene skjønner at de også kan få. Også tror jeg folk ser at jeg har spist mye ute, og at jeg vet hva jeg snakker om. Så i en verden av perfeksjon får du noe uperfekt - men med tillit, forteller Grung.

Paal Friele Grung driver med alt fra restaurantbesøk, klokker og podkast.

Influenseren forteller at han har jobbet i restaurantbransjen i gode 14 år, og at han helt tilfeldig startet matkontoen sin i januar i år. Den har nå flere tusen følgere.

– Tror du videoene dine er med på å påvirke hvor folk velger å dra?

– Absolutt, jeg har fått en del bekreftelser på det. Jeg trodde egentlig ikke folk brydde seg om videoene de ser på sosiale medier, men jeg har blitt kontaktet av flere eiere i etterkant som sier de har fått flere besøkende etter en video jeg har lagt ut.

Det er særlig én ting som gir ham glede av å dele innhold fra restaurant- og kafébesøk.

– Jeg synes det er veldig gøy med restauranter og kaféer, fordi eierne brenner for det de gjør. Det er viktig å støtte dem i arbeidet deres, avslutter han.

Powered by Labrador CMS