Kultur

NATTs markedssjef, Jana Bergmann, har all grunn til å smile etter de begynte med TikTok i 2023.

Utestedet var først i Bergen på TikTok. Nå merker de økt pågang 

Nattklubben NATT bruker TikTok for å markedsføre utestedet sitt. Ekspert mener det er et spørsmål om tid før plattformen kan kollapse. 

Publisert Sist oppdatert

TikTok er en av verdens raskest voksende sosiale medier. 

I desember 2023 kunne TikTok opplyse om at 1,6 millioner norske brukere aktivt brukte mediet den måneden. 

Med andre ord er det en plattform med et potensielt enormt publikum. Flere bedrifter har sett muligheten til å benytte seg av det sosiale mediet for å markedsføre egen bedrift. 

Nattklubben NATT var det første utestedet som begynte å bruke TikTok til markedsføring, ifølge NATTs markedssjef Jana Bergmann. For snart to år siden bestemte utestedet seg for å satse på TikTok. 

Det angrer de ikke på. 

– Det har fungert veldig bra. Det er definitivt stor pågang etter videoer på TikTok med gode tall, sier Bergmann. 

NATTs markedssjef, Jana Bergmann, mener flere har tatt turen bak disse dørene etter de begynte med TikTok.

– Et verdifullt tilleggsinstrument

Medieviter John Magnus Dahl tror ikke TikTok er kommet for å bli.

Ved siden av TikTok, bruker NATT både Facebook og Instagram for å reklamere for utestedet sitt. Bergmann mener de ulike mediene kan brukes ulikt, og kaller TikTok et "verdifullt tilleggsinstrument" i deres markedsføringsstrategi. 

– TikTok er en kanal vi kan tulle og ha det gøy på. Vi bruker ikke TikTok for å informere om ting, sier markedssjefen. 

De sosiale mediene har blitt så viktig for utestedet at de har utviklet et eget sosiale medier-team. Nøkkelen til å lykkes med markedsføring på TikTok er det å kjenne plattformen, mener Bergmann. 

I motsetning til Facebook og Instagram bruker de ikke TikTok for å informere kundene sine.

– Det er viktig at vi ikke tar oss selv for seriøst. Vi liker å filme litt bak fasaden og hvordan de ansatte jobber. 

Postdoktor i medievitenskap ved UiB, John Magnus Dahl, mener det er essensielt å forstå hva slags innhold som engasjerer på TikTok.

– Du må klare å bruke plattformen. Du må lage noe som ikke er kjedelig, og som passer i en kort video. Samtidig må de ikke prøve å være krampaktig unge, sier Dahl. 

– Kan kollapse

En undersøkelse gjort av SSB viser at ni av ti nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier.  

Den store pågangen av TikTok-brukere kan gjøre det lettere for bedrifter å nå et publikum de ellers ikke ville truffet. Derfor kan TikTok bli en essensiell plattform for bedriftene. 

– Det handler om målgruppen. Du må nå folk der de er. For å nå tenåringer og unge voksne er det nok veldig lurt å være på TikTok, sier Dahl.

Dersom bedriftene klarer å bruke plattformen riktig og lage godt innhold kan den være veldig viktig for dem, mener medieviteren.

Til tross for denne nye promoteringstrenden utelukker Dahl at TikTok kan ta over som hovedplattform for promotering. Han viser til at TikTok ikke benytter seg av annonser og den store konkurransen med andre plattformer. 

– Det er ganske lett å unngå reklame på TikTok. Det er så lett å "swipe". Hvis TikTok begynner med reklame tror jeg plattformen vil kollapse helt, sier Dahl

Om en slik promotering vil fungere er imidlertid veldig avhengig av bedriften selv. På et generelt grunnlag vil ikke TikTok i seg selv være nok til å tiltrekke seg et større publikum, ifølge Dahl. 

– Men det kan sikkert være nok for de som er veldig spesifikke og jobber veldig rettet mot en målgruppe, legger postdoktoren til. 

Powered by Labrador CMS