Kultur

Utestedet Heidis Bier Bar reklamerte i flere kanaler med slagordet "Hva får du for 49" den 18. Januar

Utested risikerer straff: – Klart brudd på alkoholloven 

Heidis Bier Bar i Bergen reklamerte med slagordet "Hva får du for 49" i flere kanaler. I strid med alkoholloven, ifølge advokat. 

Publisert Sist oppdatert

18. Januar reklamerte utestedet Heidis Bier Bar Bergen med kampanjen "Hva får du for 49?" i flere kanaler. 

Besøkende som hadde brukt utestedes fotoboks, mottok tekstmeldinger med reklamebudskapet. Det samme slagordet ble også brukt i en Instagram-historie publisert samme dag. 

Utestedets digitale meny viser at det kun selges to produkter til 49 kroner. Begge inneholder alkohol.

Det er kun to produkter som selges for 49 kroner på Heidis

Alkohollovens reklameforbud

I henhold til alkoholloven § 9-2 første ledd er følgende forbudt:

All direkte reklame for alkoholholdig drikk (jf. første setning)

Reklame for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk (jf. andre setning)

Å la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester (jf. tredje setning)

Reklame i alkohollovens forstand forstås som «enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed».

Det er ikke avgjørende hvilken type kanal eller massemedium som er brukt for å spre informasjonen.

Kilde: Helsedirektoratet

–  Klart brudd på alkoholloven

Denne meldingen ble sendt til besøkende som hadde brukt Heidis Bier Bars fotoboks.

Bymag har presentert både melding og instagram-innlegget for advokat Eskild Freibu, som har spesialkompetanse innenfor alkohol- og serveringslovgivning. I en mail skriver han til Bymag:

– Helt klart brudd på Alkohollovens reklameforbud!

Både tekstmeldingen og instagram-historien ble delt torsdag 18. januar. Kampanjen finnes fortsatt på Heidis nettsider.

Bymag har vært i kontakt med daglig leder i Heidis Bier Bar Bergen, Frederik Fjellro. Han ønsker ikke å stille til intervju om saken. Regionssjef i Rekom - som eier Heidis- Oliver Kalkerup har ikke besvart Bymags henvendelser.

Får sjelden konsekvenser

Terje Gjertsen er leder for kontor for skjenkesaker i Bergen Kommune. Han vil ikke uttale seg om enkeltsaker, men forteller at brudd på reklameforbudet sjelden medfører store følger for de gjeldende utestedene. 

–  Slike saker ser vi en del av, men det ender ikke med særlig store konsekvenser for utestedene, sier han. 

Heidis Bier Bar eies av danske Rekom Group

Et brudd på reklameforbudet medfører vanligvis at utestedet blir tildelt én prikk, forteller Gjertsen.

Denne instagram-historien delte Heidis Bier Bar 18. Januar.

Hvis et salgs- eller skjenkested får 12 prikker eller flere i løpet av to år, mister de bevillingen i minimum en uke.

I teorien kan utestedene derfor bryte alkoholloven flere ganger i året, uten at driften blir påvirket. 

Men: 

–  Driver man med dette regelmessig, risikerer man å kunne bli straffet for uforsvarlig drift. Da vil man kunne få åtte prikker, sier Gjertsen. 

I 2024 har det allerede blitt delt ut prikker til fire skjenkesteder i Bergen for brudd på alkohollovens reklameforbud. Felles for flere av utestedene som har fått prikker, er markedsføring i sosiale medier.

En av Bymags journalister har arbeidsforhold hos Rekom Group.

Powered by Labrador CMS