Kultur

Både Mantilla (t.v) og Bovjin (t.h.) liker å finne plagg som skiller seg ut.

Trenden forverrer tilbudet 

I forbindelse med Ukens miljødag, mener to dedikerte vintagehandlere at brukt-trenden ødelegger både pristilbudet og utvalget.

Publisert Sist oppdatert

Det belgiske paret Krishna Mantilla og Brecht Bovjin er veteraner innen brukthandling. De mener at den økende trenden innen vintageklær har vært med på å ødelegge ideen bak vintage.

– ­Vi merker at klærne er mye mer hippe nå enn det de var før. Man finner ikke lenger like mye unike plagg, og plaggene begynner å falle mer og mer under samme stil, sier Mantilla mens hun holder opp en rutete og rosa dressjakke.

Dessuten kan det svi i lommeboken å skulle være en del av vintage-bølgen, og Bovjin kommenterer på prisene på markedet.

– Mye her koster jo nesten mer enn det ville gjort i vanlige butikker, sukker han.

Likevel er det viktig for dem å understreke at de uansett kommer til å fortsette og handle brukt med tanke på miljøaspektet.

Festivalen slenger seg med på trenden 

Med dette miljøaspektet i tankene, dedikerer Uken i Bergen sin miljødag til et brukt-marked. Uken-festivalen blir arrangert hvert andre år av studenter ved Norges Handelshøyskole og UiB sine Bærekraftspiloter, og deres miljødag ble brukt til å samle flere ulike bruktbutikker i Kulturhuset. Håpet er at "å handle brukt-trenden" kan være en arena for å lære mer om miljø og klima.

Uken i Bergen og Bærekraftspilotene slår seg sammen i å skape et marked for miljøet.

Som kommunikasjonsansvarlig for Universitetet i Bergen sine bærekraftpiloter og med verv i Uken, var det Merjem-Emma Torlo Djugum som tok initiativ til å sette opp markedet.

– Det er utrolig mange kule vintage-butikker i Bergen, og ikke mange nok vet om det. Derfor tenkte jeg å bruke denne muligheten til å gjøre folk både mer bevisst på secondhand-shopping, og på utvalget i Bergen, sier Djugum.

Markedet slo an. Djugum kan fortelle at allerede ved åpning var det fullt i hovedsalen til Bergen Kulturhus og en kø som strakk seg utover gangene. Å handle brukt er tydeligvis noe som appellerer til folket.

– Jeg tror secondhand-shopping er en trend som har vokst sammen med miljøbevissheten, spesielt hos den yngre garde.

Ved spørsmål om prisvekst understreker Djugum at prisene følger markedsverdien, og at man kan finne billige gullkorn om man leter.

– Dette her for eksempel, fikk jeg for 30 kroner, forteller Djugum om smykket hun holder opp

Butikkene merker økt interesse

Det er mange som er interessert i de forskjellige plaggene Karlsen har med seg.

I 15 år har moren til Kristina Mo Karlsen drevet bruktbutikken Kostym. På vintagemarkedet er det datteren som holder fortet mens moren er opptatt. Karlsen kan fortelle at de og har merket den økende interessen for brukt.

– ­Det har gått fra å være en ganske nisje måte å se etter klær på, til å være noe de fleste har vært innom. Vi har merket at flere og flere er interesserte i varene våre, sier hun fra kassen som er omringet av morens private samling av klær.

– Også er det veldig gøy at det har vokst så mye. Både er det bra for miljøet, også bærer alle klærne en historie, legger Karlsen til.



Powered by Labrador CMS