Kultur

Live Miranda Flaten er en av flere som oppsøker kino i regnvær.

Drittvær får bergensere på kino: – Det er deilig å krype inn i en kinosal når det regner

Høsten 2023 opplevde kinoene i Bergen en kraftig økning i besøkstall, mye tyder på at været er en viktig faktor.

Publisert Sist oppdatert

– Det er deilig å krype inn i en kinosal når det regner og er mørkt, forteller arkitektstudent Live Miranda Flaten (23).

Tall fra YR.no viser at det var en økning på 47,4 prosent i nedbør fra våren til høsten 2023. Besøkstallene på kino øker parallelt med mengden nedbør. Flaten er en av de som foretrekker å besøke kinosalen i det klassiske bergensværet.

– Det er en opplevelse du ikke får på streaming eller TV, sier 22-åringen.

Sammenliknet med tall fra våren, var det en økning på nærmest 46.000 besøkende på NF Kino på Lagunen storsenter. Bergen Kino i sentrum hadde en økning på 73.484 i samme tidsrom, tallene er hentet fra BT.

Besøkstallet avhenger av været

Kinosjef på Lagunen, Elisabeth Dahle forteller at været er noe av årsaken til den drastiske oppgangen.

– Høstvær er bedre kinovær enn vårvær. Er det fint vær, er det lavt besøk. Er det dårlig vær, er det høyt besøk, forklarer Dahle som startet i jobben i fjor sommer.

Kinosjef Elisabeth Dahle.

Kinovinduet da filmene Barbie og Oppenheimer gikk på kino, blir ofte referert til som Barbenheimer. De to storfilmene sammenfalt med det klassiske bergenske sommerværet. Med 22.692 besøkende på Barbie og 14.390 på Oppenheimer rykket filmene raskt opp på topplistene. I følge YR.no var det hele 24 dager med nedbør den første måneden etter blockbusterne premierte i fjor sommer.

– Barbenheimer varte lenge, og i etterkant kom det nye filmer hele tiden som gjorde at vi fikk veldig gode resultater. Sier Dahle og legger til at også kinoprogrammet var en viktig årsak til økningen i besøkende.

Ifølge kinosjefen er det vanskelig å spå hvor mange som kommer. Hun erfarer at mange spontant bestiller billetter på dager med dårlig vær. 

Vil tilby publikum mer for pengene 

Med lite økning i besøkende fra 2022 til 2023, bestemte den nye kinosjefen seg for å satse på arrangementer i større grad. Med arrangering av blant annet babykino, seniorkino og festpremierer, kan Dahle informere om at besøkende på arrangementene stadig øker.

– Det er jo ikke til å stikke under en stol at kino har blitt dyrt. Både billettpriser og kioskpriser har gått opp, så da er det gøy å tilby noe ekstra, forteller kinosjefen.

Lommeboken er ikke stor nok

At det koster å gå på kino, er student Erle Aaknes (21) enig i. 

– Kino er i overkant dyrt. Hvis jeg kan se en film på en streamingtjeneste, så gjør jeg heller det, forteller hun. 

Aaknes er på vei inn på Bergen Kino for å se filmen "Anyone but you" med en venninne. Å dra på kino er et sjeldent unntak i studentenes hverdag. Denne dagen var et unntak fordi romkameraten skulle ha besøk og jentene måtte ut av huset.

For Aaknes er ikke været, men de høye prisene årsaken til at hun sjelden velger å gå på kino. De betalte 180 kroner hver for billetten til en av Bergen Kino sine LUX saler. På Lagunen koster billettene for samme film 185 kroner i en av deres ordinære saler. Dette er like mye som 2 måneder abonnement på streamingtjenesten Netflix. 

Dagens kinopriser får Aaknes til å riste på hodet. Med den uendelige tilgangen gjennom streamingtjenester, tar hun seg vanligvis ikke råd til å se film på kino. 

Mer enn bare en film

Bergen Kino har også hatt en økning i besøkstall.

Kinosjef Dahle mener at streamingtjenestene ikke er en konkurrent, men at det er noe kinoene kommer til å utvikle seg sammen med.

– Det er to forskjellige ting, og jeg tror vi helt fint kan leve ved siden av hverandre, sier en optimistisk Dahle.

Hun forteller at kinoene tilbyr en opplevelse, ikke bare en film. Med mørk sal, stort bilde og høy lyd forklarer kinosjefen at man får et fokus det er umulig å få hjemme. Denne opplevelsen er årsaken til at Live Miranda Flaten fortsatt velger å gå på kino.

– Du blir tvunget til å være med i filmen helt til lysene går på igjen, avslutter Flaten.

Powered by Labrador CMS