Innenriks

William Steffensen forteller om en krevende arbeidshverdag som bussjåfør.

Lokker med gratis førerkort

Busselskapene sliter med rekruttering av nye bussjåfører, og skal nå tilby gratis utdanning. Sjåførene vil heller ha bedre skiftordninger for å bli i yrket. 

Publisert

I en pressemelding utsendt 28. februar kunngjorde Skyss at et spleiselag mellom fylket og busselskapene skal bidra til rekruttering av flere bussjåfører i fylket.

Mangel på bussjåfører har vært en utfordring i flere år. Dette har hatt direkte konsekvenser for driften av et bærekraftig og effektivt kollektivtilbud i fylket. Denne nye avtalen skal sikre over 60 nye bussjåfører i Vestland. 

I fjor bevilget fylkestinget i Vestland penger til å rekruttere flere bussjåfører. I første runde ble det valgt ut 15 kandidater. Nå skal et spleiselag mellom fylket og busselskapene sikre opplæring til ytterligere 47 sjåfører som skal kjøre buss i Vestland.

Pressemelding: Skyss

Sammen skal Skyss og busselskapene som kjører for dem (Tide, Vy, Firda Billag, og Modalen-Eksingedale Billag) betale for kjøreopplæringen på private trafikkskoler. Gjennom denne ordningen binder sjåførene seg til å jobbe for busselskapene i 3 år. 

Ifølge Kjøresmart.no koster det mellom 85.000-100.000 kroner for komplett førekort for buss. 

Dårlige skiftløsninger

William Steffensen (61) har jobbet som bussjåfør i to år. Han forklarer at bruk av lite arbeidsvennlige skiftløsninger er en stor grunn for at mange faller ut av yrket. 

– Det blir lange dager og man blir veldig bundet. Jeg har kjennskap til flere som slutter i yrket på grunn av ugunstige vakter, og lange og krevende arbeidsdager. 

Mange bussjåfører, spesielt i de større byene, jobber i såkalte "delt-skift". Da kan man ha en flere timers lang pause midt på dagen. På denne måten kan selskapene sikre seg sjåfører som kan kjøre på både morgen- og ettermiddagsskift samme dag. 

Slike arbeidstider gir lite fleksibilitet i egen hverdag, forklarer flere bussjåfører, som ikke ønsker å stå frem.

– Å kjøre buss er nesten som å være kaptein på en båt. Det er krevende og du har mye ansvar, sier Steffensen om bussjåføryrket.

– Passer en del, men ikke alle

Prosjektleder for rekruttering for VY Buss Aril Nylend, bekrefter at flere busselskaper har oppdeling av skift, såkalte delt-skift. 

– Det har med mengden kjøring å gjøre, sier Nylend.

I rushtiden, når folk skal til og fra jobb og skole, er det et større behov for flere busser i trafikk og dermed flere sjåfører på jobb. Mellom de travleste punktene, er det ofte ikke nok oppdrag til å ha alle på jobb, forklarer prosjektlederen. 

– Det er noe bransjen har som passer en del, men absolutt ikke alle. 

Hvordan skal dere ta hensyn til misnøyen rundt delt-skift med tanke på rekruttering og ivaretakelse av sjåfører?

–  Vi prøver så langt det lar seg gjøre, men vi må forholde oss til kontraktene med våre oppdragsgivere hvor alle turer skal kjøres. Da er ikke delt-skift til å unngå, men vi jobber med det og vi ønsker oss flere bussjåfører. 

Attraktivt tilbud

Da tilbudet først ble annonsert i november 2023, var det tilbud om 15 plasser. Etter høy forespørsel og kamp om plassene ble det i februar annonsert 47 nye plasser. 

I pressemeldingen utsendt 28.02 sier Jørgen Haukås, administrerende direktør i Tide Buss AS, følgende om satsningen i fylket: 

Arild Nylend, prosjektleder for rekruttering i VY Buss

–  Vi er svært fornøyd med det utvidede samarbeidet. Det er i alles interesse at flere kan reise med kollektivtransport, og for å lykkes trenger vi flere bussjåfører. Vi kan tilby en trygg, ansvarsfull og spennende jobb med gode kollegaer, og vi gleder oss til å få flere flinke sjåfører på laget. 

Nylend i VY Buss trekker frem at mange i bransjen jobber målrettet med rekruttering. 

 – Hvert år frem til 2030 trenger vi 1000 nye bussjåfører i Norge. For å nå målet, må vi bli enda flinkere til å få frem det positive med yrket.

Skyss driver aktiv kampanje for å rekruttere nye sjåfører

– En god mulighet

Steffensen er positiv til den nye satsingen. 

– Jeg betalte for førerkortet selv da jeg sto i en situasjon hvor jeg måtte finne meg et nytt yrke. Det var dyrt og krevende å ta lappen i godt voksen alder. Hadde jeg hatt sjansen, hadde jeg gjerne benyttet meg av dette tilbudet. 

En annen bussjåfør, som ikke ønsker å stille med navn, er også positiv til rekrutteringstiltaket. 

– De fleste av oss er langt oppi årene og nesten pensjonister. Derfor må det komme flere unge folk inn i yrket. Det er en god mulighet for noen som vil ha fast jobb og gratis utdanning. Det er et stressende, men fint yrke, sier sjåføren.

Powered by Labrador CMS