Innenriks

Da Maren Eskeland ble hovedtillitsvalgt ved Kristiania var et mål å få kontroll over den uoversiktlige situasjonen med kunstig intelligens

Fikk beskjed 40 minutter før eksamen: – Dere får ikke bruke KI

Uklare retningslinjer har skapt mye frustrasjon blant studentene ved Kristiania. Nå har skolen laget et tydeligere rammeverk for bruk av KI ved undervisningsstedet. 

Publisert Sist oppdatert

–  Hele semesteret hadde vi fått beskjed om at alle hjelpemidler skulle være tillatt under hjemmeeksamen, men 40 minutter før den begynte fikk vi beskjed om at alle hjelpemidler var tillatt uten om kunstig intelligens, forteller student Maren Eskeland (21). 

Eskeland er hovedtillitsvalgt for studentene ved Kristiania campus Bergen, hvor hun også studerer HR, organisasjonspsykologi og ledelse. Hun er én av flere studenter som kort tid før hjemmeeksamen i samfunnsvitenskapelig metode fikk beskjed om at KI ikke var tillat.

–  Dette skjedde mot slutten av 2023, så selvfølgelig var vi kjent med KI og visste at dette var et bra hjelpemiddel. Beskjeden kom såpass kort tid før eksamen begynte at det var nok noen som ikke fikk det med seg, sier Eskeland.

Det bør ikke være en overraskelse at KI ikke er tillatt

Ketil Raknes er instituttleder ved institutt for kommunikasjon ved Kristiania. 

Ketil Raknes sier at det har skjedd en endring i hva som anses som vanlige hjelpemidler

–  På flervalgseksamener, slik som eksamenen i samfunnsvitenskapelig metode var, er det normalt at studentene får bruke vanlige hjelpemidler som bøker og notater fra forelesninger, sier Raknes. 

Instituttlederen mener også at det sier seg selv at KI blir oppfattet som juks, og at det ikke bør være en overraskelse for studentene at det ikke er tillatt.

Videre forteller Raknes at det kort tid før eksamen skulle begynne kom henvendelser fra studenter rundt bruken av KI ved hjemmeeksamen, og at det var derfor informasjonen kom såpass sent. 

–  At studentene hadde forventninger om at KI kunne brukes sier litt om hvilke utfordringer vi står i, sier Raknes. 

Maren Eskeland forteller at hun vet at flere studenter har brukt KI i ulike sammenhenger selv om retningslinjene har vært utydelige. 

–  Jeg tror studentene føler at de jukser litt og går bak skolens rygg. Så det har virkelig vært et behov for klare regler, sier Eskeland. 

Lektor sensurerte eksamensbesvarelser ved bruk av KI

På den andre siden har lektor ved Kristiania, Karl Philip Lund, brukt kunstig intelligens (KI) til å sensurere rundt 50 eksamensbesvarelser

Nå heter høyskolen bare Kristiania, etter de slo seg sammen med fagskolen

Helene Sætersdal er dekan for School of Communication, Leadership and Marketing ved Kristiania og skriver til Bymag at Lunds eksperiment med å bruke KI til å sensurere eksamensbesvarelser var av eget initiativ.

–  "Det er ikke i tråd med overordnende retningslinjer ved Kristiania", skriver Sætersdal. 

Hedda Vestnes Knudsen (21) er student ved Kristiania og studerer HR, teknologi og digitaliseringsledelse. Hun hadde samme hjemmeeksamen som Eskeland i samfunnsvitenskapelig metode høsten 2023, og mener situasjonen var uheldig. 

–  Det kan ikke være sånn at lektoren kan bruke KI i sitt sensureringsarbeid, samtidig som studentene ikke har lov til det, sier Knudsen. 

Hun mener studentene må ha mulighet til å bruke KI, og at de trenger gode retningslinjer. 

Knudsen sier at KI brukes mye i arbeidslivet, og at studentene må få vende seg til å bruke dette

Det er det samme som å kjøre bil

– Vi har fått ta i bruk KI under noen eksamener, og vi lærer mye om KI på det studiet jeg går. Men det har vært uklare retningslinjer på hva som var riktig bruk, sier Knudsen. 

Hun forteller at det ble informert om at feil bruk kunne få innvirkning på karakteren, og at dette i stor grad påvirket hvor vidt hun selv tok verktøyet i bruk. 

I utgangspunktet er hun positiv til bruken av KI, men hun mener at studentene trenger tydelige rammer for at de skal bruke KI riktig. 

–  Jeg kan sammenligne det med å kjøre bil. Jo flere og bedre trafikkregler man har, jo tryggere blir man i trafikken. Det samme gjelder for KI, om vi får flere og bedre regler og retningslinjer vil studentene føle seg tryggere når de bruker KI, forteller hun. 

Etter jul kom det tydelige retningslinjer 

De nye retningslinjene for bruk av KI

  • Studentene skal få opplæring, informasjon og utvikle digital kompetanse til å ta i bruk KI.

  • Vitenskapelig ansatte har fått informasjon om hvordan de kan benytte KI i undervisning

  • KI har blitt innlemmet som en del av undervisernes formelle pedagogiske basis kompetanseutvikling

  • Studenter og ansatte kan benytte CoPilot gjennom Kristianiakontoene sine

  • Ny informasjonsside om KI er blitt utviklet

– Etter jul har Kristiania kommet med oppdaterte retningslinjer, og det synes jeg er veldig bra, sier Maren Eskeland.

Tidligere i februar deltok Eskeland i et læringsmiljøutvalg der det ble lagt frem tydelige rammeverk for bruken av KI. 

–  Jeg synes retningslinjene er veldig bra. Man er jo nødt til å følge med på utviklingen, så jeg er veldig fornøyd med at de har kommet med et klart rammeverk som skal gjelde for alle studentene ved Kristiania, sier Eskeland videre. 

Instituttleder Raknes forteller at avdeling for utdanning har sett på nasjonale rammeverk, og har utarbeidet oppdaterte retningslinjer for bruken av KI. 

–  Ting skjer såpass fort, så slike retningslinjer må oppdateres kontinuerlig, men dette er ikke unikt for oss. Alle utdanningsinsutisjoner må jobbe med dette, sier Raknes. 

Kristiania har fått sitt eget KI verktøy

CoPilot hjelper studenter med blant annet ideer og problemstillinger

I sammenheng med de nye retningslinjene har Høyskolen Kristiania også utviklet sitt eget KI-verktøy, som minner om Chat GPT. Verktøyet heter CoPilot, og studentene ved Kristiania blir tildelt dette gjennom høyskolen.

–  Jeg synes CoPilot er mye ryddigere og enklere enn Chat GPT, det fungerer mye bedre til skolebruk. CoPilot er bedre til for eksempel kildehenvisning, det føles trygt å bruke denne, utdyper Eskeland. 

Er du eller andre medstudentre nervøse for at Kristiania kan overvåke hva dere bruker CoPilot til?

– Jeg har tenkt på det, men jeg er ikke spesielt bekymret. Vi bruker det jo bare til skolearbeid, og retningslinjene er tydelige. Men det er interessant om skolen har mulighet til å sjekke hva man har brukt verktøyet til dersom de mistenker fusk, sier Eskeland. 

Håper andre utdanningsinstitusjoner følger etter 

–  Jeg synes absolutt at andre høyskoler og universiteter bør følge Kristiania og lage tydelige retningslinjer, sier Eskeland.

Hun understreker at alle er eksponert for KI og at det brukes i alle former for utdanningsinstitusjoner, og hun mener at alle vinner på et godt rammeverk. Videre sier Eskeland at det er viktig at man ikke bare sier seg fornøyd med de retningslinjene som er satt nå. 

Student Hedda Knudsen har verken prøvd CoPilot eller lest de nye retningslinjene, men hun er positivt innstilt. Hun håper at flere utdanningsinstitusjoner vil følge etter Kristiania. 

–  Et utdanningssted som godtar KI og et som ikke godtar det, vil trolig få forskjellige eksamensresultater. Det vil også være helt forskjellige vurderingskriterier. Så jeg håper at vi kan få noen nasjonale retningslinjer som kan gjelde for alle, det ville vært rettferdig, avslutter Knudsen.

Powered by Labrador CMS